انرژی و اهمیت عایق بندی

انرژی و اهمیت عایق بندی.

بیش از نیم قرن است که فرهنگ عایق کاری در بیشتر کشورهای خارجی بخصوص درکشورهای اروپایی واسکاندیناوی رواج و رشد فوق العاده ای داشته است ولی متأسفانه در کشور ما هنوز بطور ابتدایی هم چندان آثاری

از این فرهنگ مشهود نیست


درج در ادامه مطلب....


دیوار ساختمان ها اکثرا اگر یک تیغه نباشد یک دیوار معمولی است و در هر دو شکل بدون عایق است. برداشت ما از ساختن سقف این است که اگر صحیح ساخته شود آب از آن نفوذ نکند و با

نکند و توقع از سقف همین است و بس

داشته باشد، نیازی به چنین عادت غیرمنطقی نخواهد بود

! برای نمونه در ایران به ندرت می توان ساختمانی را « آب چکه » اصطلاح دید که پنجره های آن دارای شیشه دو جداره باشد که البته این هم نوعی عایق است بدون این که در دید خارج از ساختمان تأثیری داشته باشد.سقف های مسطح وعایق نشده کشورمان را می توان به ظروفی عظیم تشبیه نمود. همین تابش خورشید در تابستان موجب می گردد که سقف مسطح و اغلب آسفالت شده و سیاه رنگ طی روز تشعشع فوق العاده ای را جذب کند و در طول شب مانند یک اطوی گرم امواج تمام نشدنی از گرما بر وجود ساکنین « . ساختمان شبها دم می کند » . بیفکند، آن وقت است که این اصطلاح را بیاد می آوریم در آن زمان است که به انواع وسایل خنک کننده پناه می بریم. به عبارت دیگر اجازه می دهیم گرمای اضافی وارد مسکن ما بشود، سپس با مصرف برق اضافی با آن مبارزه می کنیم. در صورتی که سطح سقف اگر ده سانتیمتر عایق. با محاسبات دقیق می توان ثابت نمود که مقدار زیادی از انرژی یک نیروگاه عظیم کشور بطور دائم صرف همین بی اعتنائی های ما به عایق کاری می شود.

چون عایق کاری را از ضروریات ساختمان نمی دانیم

. موتورخانه های شوفاژ سرتاسر کشور فقط نمایشی از عایق کاری دارد. برای پوشش دور لوله ها از عایق پف دار با ضخامت سه سانتیمتر استفاده می شود که زیر بار فشار سیم مفتول که روی آن تابیده میشود این ضخامت به چند میملیمتر کاهش می یابد، هر نوع عایق که ضخامت خود را زیر بار فشار از دست بدهد، همانقدر عایق است که ضخامت دارد. ضخامت در عایق کاری را به هیچ وجه نباید نادیده گرفت.اغلب بویلرها هم عایق ضخیمی ندارد و یا ممکن است کارخانه سارنده زیر پوشش فلزی آن از عایق ضخیم و مناسب استفاده نکرده باشد. نتیجه وقتی تأسیسات حرارتی در ساختمان ایجاد و راه اندازی می شود، موتور خانه ای برای طول عمر ساختمان و کار دایم در طول 12 ماه سال دایر می گردد. که درجه حرارت آن تقریبا معادل یک حمام و سوناست. این حرارت زائد عمر موتورهای برقی، مشعل و پمپ کنترل ها را کوتاه می کند. ادوات کنترل الکتریکی را فرسوده می کند، مضاف بر این که حرارت اضافی برای اتاق بالای موتور خانه عذاب دهنده و مزاحم است و به علت وجود حرارت اضافی محیط عملا غیر قابل استفاده خواهد بود. حتی کارگران سرویس کار در آنجا با ناراحتی و عجله کارشان را انجام خواهند داد.

در صورتی که میتوان با صرف کمی وقت و هزینه ای خیلی کم موتور خانه شوفاژ را آنچنان عایق کرد که استفاده از محیط آنجا مطلوب و راحت باشد

مرتبط دانست

. این بی توجهی در اتلاف انرژی را نمی توان مستقیما با مصرف کننده انرژی. اگر ساختمان طوری ساخته شود که مصرف انرژی در آن حداقل باشد، به جرأت می توان گفت نیازی نخواهد بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی از مردم تقاضا کند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

کسی را نمی توان مجبور کرد که وقتی نیازبه کولر بزرگتری دارد از کولر کوچکتری استفاده کند و یا اگر کولر کار کند که تفاوت مصرف برق در دو سرعت معادل دو یا سه

زیاد کنیم و یا درجه حرارت شوفاژ را بالا ببریم تا انرژی از دست رفته را جبران نماییم

کمی فشار و غلظت هوا تا حدی است که تابش خورشید فقط برخوردی ناچیز با مولکول های پراکنده هوا دارد،بدین جهت گرمایشی بوجود نمی آید

« کمتر » کار کند با سرعت « بیشتر » باید با سرعت لامپ 100 وات است. در ذهن ما چنین فکری نقش بسته است که اگر دیوار تیغه است و مقاوت حرارتی ندارد، مقدار سوخت بخاری را. ما هنوز راحتی یک منزل،اپارتمان و یا محل کار کاملا عایق شده با پنجره دو جداره را لمس نکرده ایم. در سفرهای هوایی در ارتفاع بالا،. در این ارتفاع دمای ثابت خارج از هواپیما به منهای 56 درجه سانتیگراد یعنی

56

استراحت می پردازید

هزینه هایی که برای تامین حرارت نفت، گاز، گازوئیل و برق داده می شود، عادت کرده ایم، در کنار دیواری که سمت دیگر آن مجاور فضای بیرون ساختمان است، سرمای خارج را در بدن خود احساس می کنیم و در این حال را به طور روز مره بکار می بریم

ندارد

زیر صفر می رسد. در حین پرواز وقتی کنار پنجره هواپیما نشسته اید فاصله شما با این سرمای مهیب که می تواند جسم زنده ای را در کمتر از یک دقیقه به یک تخته سنگ منجمد تبدیل کند فقط 35 الی 40 سانتیمتر است و در فاصله بین جدارداخلی و خارجی هواپیما عایق فشرده بدون درز و یک پارچه وجود دارد. بین دو جدار پنجره هواپیما خلاء است در کنار چنین جو نامساعدی در داخل هواپیما با لباس معمولی به حرف زدن، غذا خوردن و. اگر عایق نبوده، صنعت هواپیما سازی از طیاره های ملخی دو باله پیشرفته تر نبود. به هر تقدیر به علت عدم آشنایی با کاربرد عایق، در روزهای سرد زمستان در منزل لباس بیشتر به تن می کنیم، به. با این حال اگر ساختمانی جدید و مجلل تر بسازیم، « سوز پنجره » واژه خاصی مثل انواع تزئینات را در آن بکار می بریم، ولی به عایق کاری توجهی نمی کنیم، چون به آن عادت نکرده ایم. مهندسین معمار طی طول تاریخ، تحولات مربوط به بهزیستی را در جامعه بشری بوجود آورده اند. هر نوع تغییر سبک در زندگی یک تحول است و هر تحول بدون هدایت و رهبری میسر نمی شود. آنچه مسلم است این احساس می بایستی فراگیرنده شود که عایق کاری ساختمان علاوه بر تامین راحتی و رفاه بیشتر، هدف مقدسی نیز دارد و آن اینست که انرژی را نباید دور ریخت. همانطور که نان را برکت می دانیم و به آن احترام می گذاریم، یک ایرانی را نمی بینید که تکه نان زائدی را به کنار خیابان بیاندازد.این احترام چقدر با ابهت است و ارتباطی به نیاز و بی نیازی. در مورد مصرف و حفظ و حراست از انرژی نیز می بایستی چنین بینش و روحیه ای را متداول نمود.