افت سواد در بین راه یافتگان دانشگاه در سال های اخیر

جامعه > آموزش - بررسی ها نشان می دهد هر سال، سطح سواد پذیرفته شدگان دانشگاه، پایین و پایین تر می آید. کارشناسان معتقدند ادامه این روند بار باعث افول بار علمى دانشگاه ها و در نتیجه کاهش شدید نخبگان و افزایش انسانهاى با مدرک تحصیلى بالا ولى کم سواد می شود.

امید سلیمی بنی: سازمان سنجش اعلام کرده حتی کسانی که در کنکور امسال غایب بوده اند هم می توانند بر مبنای سوابق تحصیلی دوران متوسط خود، 100 رشته-محل را انتخاب کنند تا به هر حال، قرعه به نام یکی از این رشته -محلها، بیفتد و داوطلب وارد دانشگاه شود.

اما مشکل تنها در دانشگاهی شدن کسانی که حتی زحمت جواب دادن به تستهای کنکور را به خود داده اند محدود نمی شود. بررسی های ۱۰ ساله اخیر نشان می دهد هر سال، سطح سواد پذیرفته شدگان دانشگاه، پایین و پایین تر می آید. کارشناسان حوزه آموزش معتقدند ادامه این روند بار باعث افول بار علمى دانشگاهها و در نتیجه کاهش شدید نخبگان و افزایش انسانهاى با مدرک تحصیلى بالا ولى کم سواد (توهم علم زدگى) خواهد شد. یعنی چیزی که در سالهای اخیر به آن، نام "بحران مدرک گرایی" به آن گذاشته اند.

ادامه مطلب ...

اثر فوتوالکتریک

بنا به نظریه کوانتومی ، امواج به ظاهر پیوسته الکترومغناطیسی ، کوانتیده‌اند و از کوانتومهای گسسته‌ای به نام فوتون تشکیل شده‌اند که هر فوتون دارای انرژی مشخصی است که مقدار آن فقط به فرکانس بستگی دارد.

بر اساس اصل دوبروی ، در مورد ذرات دو حالت ذره‌ای و موجی در نظر گرفته می‌شود، که البته این خاصیت در دنیای میکروسکوپی بیشتر مورد مطالعه است. به عنوان مثال ، اگر ذره‌ای به جرم یک گرم که با سرعت معمولی در حال حرکت است، در نظر بگیریم طول موج منتسب به این ذره ، چنان کوچک خواهد بود که اصلا قابل ملاحظه نیست. اما در مورد ذراتی مانند الکترون ، این طول موج قابل توجه است. بنابراین با توسل به این اصل می‌توان تابش الکترومغناطیسی را نیز متشکل از ذراتی دانست که این ذرات را فوتون می‌گویند.

ادامه مطلب ...